BedrijvenCases

“Carglass® herstelt, Carglass® vervangt…”. Wat Carglass® doet, weet je ongetwijfeld. Maar weet je ook dat zij zich vanuit hun sociale bewogenheid structureel inzetten voor de kansarmen en mensen met beperkingen? En dat zij daarnaast nog veel andere initiatieven steunen?

De directie van Carglass® ziet Maatschappelijk Betrokken Ondernemen als een evidentie. Niet alleen vanuit de verantwoordelijkheid als ondernemer. Ook naar “employer branding” toe. Zij wensen hun MBO-beleid echter naar een hoger niveau tillen. Hiervoor werken ze samen met SAMMAN.

Initiatiefnemers

Jean-Paul Teyssen, CEO van Carglass® en Bart Lambrechts, HR Director

Betrekken van werknemers, communiceren en impact meten

In de zoektocht naar meer impact met hun sociaal engagement, stoot Carglass® op volgende uitdagingen:

  • Hoe omschrijven we de social mission statement van Carglass® waar zowel directie als werknemers zich kunnen achter scharen
  • Welke meetbare doelstellingen stellen we voorop?
  • Op welke maatschappelijke uitdagingen in lijn met de bedrijfsfilosofie willen we een antwoord bieden?
  • Welke M’en kunnen we inzetten om deze uitdagingen aan te gaan?
  • Hoe kunnen medewerkers hier zo actief en betrokken mogelijk aan meewerken?
  • Hoe zullen we hierover communiceren zowel intern als extern?
  • Hoe evalueren we de impact hiervan?

SAMMAN lokt uit, stimuleert en draagt bij tot een concreet en actief MBO-beleid

SAMMAN begeleidt Carglass® om haar MBO-beleid te laten groeien naar een volgende fase. Opdat het zo concreet, doelgericht en actief mogelijk is.

Om een antwoord te vinden op de vragen, is een werkgroep aan de slag. Deze bestaat uit leden van de Raad van Bestuur, de directie, marketing en communicatie en enkele operationele medewerkers. SAMMAN heeft hier de rol als coach die vragen stelt, inspireert en bijstuurt waar nodig.

Vanuit een duidelijke social mission statement groeien in MBO-beleid

De duidelijke sociale missie die Carglass® tijdens de oefening definieert, is de leidraad in alle activiteiten die zij voortaan ontwikkelen rond goede doelen en sociale initiatieven. Ook de communicatie errond gebeurt vanuit dezelfde invalshoek.

“Empower the most vulnerable people here and in Africa, Take care of the Earth And stimulate others to social engagement.”

Een van de goede doelen die Carglass® in dit kader steunt, is Sint-Geradus in Diepenbeek. Carglass® schonk hier reeds tijd, expertise, communicatiekanalen, relaties, materialen en ook geld.  Hier kom je alles te weten over de SAMMAN-begeleiding bij Sint-Gerardus.

Bart Lambrechts aan het woord

“Wij dachten dat we al heel goed bezig waren op het gebied van MBO. SAMMAN hielp ons om af te lijnen en te focussen. Dit maakt het allemaal werkzamer, concreter en tastbaarder.”