Hoe kan je jongeren met een motorische en mentale beperking laten groeien? Hoe bereid je ze voor op een zo zelfstandig mogelijk leven? Niet alleen met onderwijs en zorg op maat. De leerkrachten en paramedici bij Sint-Jozef gaan nog een stapje verder: ze omringen hen met warmte en liefde. Ook laten ze hen zo veel mogelijk zelf ervaren. Zij gaan met de leerlingen naar buiten en brengen de wereld naar binnen.
Dagelijks zetten ze zich in om met beperkte middelen de kinderen het beste te geven. Maar het kan beter, vinden ze. Hun droom is groot, en ook realistisch. Als ze tenminste anderen vinden om hun droom mee te realiseren.
Samen met SAMMAN nemen ze verschillende stappen om zich voor te bereiden om met bedrijven, families en instanties samen te werken.
Initiatiefneemster:
Ingrid Henckens, directrice
Samen langdurig onderbouwd werken met anderen: het stappenplan
Met de komst van een nieuwe directie en structurele interne veranderingen waait er een frisse wind door de school. SAMMAN begeleidt een werkgroep van 8 enthousiaste medewerkers met verschillende achtergronden en disciplines.
Doel: het vinden van middelen en partners om hun noden te lenigen.
De begeleiding gebeurt in 2 fases. Op het einde van de versterkingsfase is het volgende bereikt:
- Een duidelijke identiteit: waarom zijn we er, wat doen we, voor wie, hoe doen we het en wat zijn onze ambities?
- Een nieuwe naam voor de school : de Tjalk (vroeger Sint-Jozef)
- Een krachtige elevatorpitch
- Een overzicht van alle noden met prioriteiten en een duidelijke omschrijving. Hierbij houden we steeds de 5 M’en in gedachten. Het gaat over ICT, vervoer, communicatie, …
- Een inzicht in wat de school ook kan teruggeven aan de betrokken partners
Met deze bagage stapt de Tjalk in de verbindingsfase zelf naar de buitenwereld toe om hun droom waar te maken. Zo bedacht o.a. het communicatiebureau CHOCO een nieuw logo en bijhorende huisstijl. Ook maken ze werk van een goede interne en externe communicatie hierrond. Ze maakten zelfs een schoollied rond de nieuwe naam waarin ze de visie volledig verwerkten.
Ingrid Henckens deelt haar ervaringen met SAMMAN:
“SAMMAN is een waardevolle hulp in ons proces naar identiteitsbepaling en profilering. Hun kritische blik wakkerde een intens denkproces aan, en was voor ons een oefening om “uit het schooldenken” te stappen. We hebben vele stappen gezet, het proces was zinvol en verrijkend. Het was een geslaagd traject.”